Weekend

23 mei 2018 - Bolgatanga, Ghana

Zaterdagochtend was ik een beetje zoekende wat ik kon doen. Heb weer een wasje met de hand gedaan. Voor de rest wat gerelaxed, opgeruimd en een stukje van de royal bruiloft gekeken. 's Middags ben ik naar de markt gegaan en heb ik wat mango's gekocht. Ik raak steeds wat meer gewend aan de drukte van de markt. Daarna heb ik van Ruby een taallesje in Frafra gehad. Super leuk haha, moet alleen nog wat meer oefenen. Ik had zoveel behoefte om te zwemmen en om een duik te nemen, want her blijft warm, rond de 38 graden (gelukkig geen 40+ meer zoals in het begin) , dus ben ik 's middags naar het zwembad gegaan. Ik was Maartje nog tegen gekomen en die had verteld dat bij het Tap hotel een zwembad was en dat was redelijk in de buurt. Op weg naar het zwembad kwam ik iemand tegen en die bleef volhouden dat hij een biertje met me wilde drinken, maar ik heb hem af kunnen wimpelen. In het zwembad was een groep vrienden aan het zwemmen. Het blijft me verbazen hoe makkelijk mensen je aanspreken en je nieuwe mensen leert kennen. Mensen zijn ook zo gastvrij dat ze je heel snel op een drankje trakteren. Ik heb met een bal met ze overgegooid in het zwembad. Bij de groep waren vooral de mannen aan het overgooien en en de vrouwen waren een beetje aan het chillen aan de zijkant van het zwembad. Best veel Ghanezen kunnen ook niet zwemmen. Op geven moment ging een iemand me een beetje nat spetteren terwijl ik met iemand anders in gesprek was en toen was ik het dus zat, dus ben ik geïrriteerd het zwembad uitgegaan haha. 's Avonds heeft mijn gastmoeder mij uitgelegd wie allemaal bij de familie hoorden. De vader van mijn gastvader had 3 vrouwen en de vader van mijn gastmoeder had zelfs 7 vrouwen! Ik vind de familie van mijn gastvader al groot, maar die van mijn gastmoeder is dan helemaal groot haha. De vader van mijn gastvader heeft deze compound laten bouwen. Ergens anders is er nog een andere compound waar ook familie woont en nog een van de vrouwen van zijn vader. Ook hebben mensen vaak een roepnaam (lokale naam) en een Engelse naam. Hier schrijven ze ook de achternaam eerst.
In mijn kamer is een douche, af en toe is het water op als we teveel gebruikt hebben, er staat een ton met water en dan moet ik een bucket shower nemen, wat ook prima is om te doen.
Zondag ging ik een keer niet mee naar de kerk. Beetje uitgeslapen en heb sochtends ook maar mijn badkamer schoon gemaakt en rustig aan gedaan. Smiddags heb ik met Manuel afgesproken, hij heeft mij achterop de scooter veel plekken in de stad laten zien, hotels, restaurants (waar je ook westers kan eten) , banken etc. Ook het Akayet Hotel, een van de meest luxe hotels in het noorden en hij heeft zelfs geregeld dat ik een rondleiding kreeg haha. Ze hebben daar ook een zwembad dus daar zal ik zeker wel een keer gebruik van maken! Nog wat met Manuel gedronken en daarna sloten we aan bij zijn vrienden. 2 waren er in Nederland geweest dus dat was leuk om het met ze over te hebben. Om 1820 gingen ze de vast doorbreken (een aantal waren moslim). Dat deden ze met dadels, fruit en thee. Toen ik mijn dadel wilde eten had ik niet helemaal door dat ik de buitenkant moest eten, en gooide ik die juist weg oeps haha. Maar vond die gastvrijheid heel bijzonder! 's Avonds kwam nog een vriend langs langs. Met hem ik nog een hele discussie gehad over homo' s en lesbiennes (hij was er flink op tegen, net zoals iedereen die ik hierover gesproken heb). Later ging deze discussie over op het Afrikaanse systeem. Mijn gastvader en de landeigenaar probeerde mij beiden van hun gelijk te overtuigen, eerst hadden ze een hele discussie in Frafra en daarna in het Engels. Voelde in het begin wel een beetje intimiderend haha vooral omdat ze steeds harder gingen schreeuwen en dat droeg ook niet bij aan de verstaanbaarheid. Maar het was ook wel heel interessant om te horen wat de verschillende meningen waren. Af en toe kon ik mijn mening tussendoor nog even geven, maar zij waren vooral aan het woord. Om een uurtje of 2230 trok Patience, mijn schoonzus mij mee naar binnen zodat ik kon slapen en deed de voordeur voor hun neus dicht want ze bleven maar discussieren haha. Daarna kwam mijn hostvader nog even mijn kamer binnen om zijn verhaal te verduidelijken (ik was het overigens wel helemaal met hem eens). Hij vond namelijk dat het Afrikaanse systeem niet werkte. In Ghana zitten bijv voor ouderen in de politiek, voor ouderen moet je ook veel respect hebben. Er is alleen te veel corruptie en ze willen de macht. Dat systeem moet veranderen, mensen moeten minder macht krijgen, niet alleen ouderen maar ook iets jongeren mensen moeten in het parlement komen en er moet meer samenwerking komen. Corruptie moet hard aangepakt worden en strengere straffen voor overtredingen (nu zijn die er nauwelijks) . Ook moeten Westerse landen Afrikaanse landen helpen door oa eerlijke handelsvoorwaarden. Politici zeggen ook van alles, maar voeren het niet uit. Ik moest echt even bijkomen van deze avond haha, vooral die discussiem