Elfde week

21 juli 2018 - Bolgatanga, Ghana

Maandag was ik onderweg naar werk, maar toen ik er bijna was ben ik omgekeerd, want ik voelde me niet lekker. Dat was een goede beslissing geweest. Had een soort buikgriepje en heb de hele dag op bed gelegen en veel geslapen.
Dinsdag voelde ik me wel weer beter, maar Ayuma kwam toevalig langs en zei dat ik beter nog een rustdagje kon houden. Vond het niet erg om niet naar werk te gaan. Heb rustig aangedaan en mijn gastvader geholpen met het in elkaar zetten van zijn ebike die hij gekocht had. Daarna vroeg hij of ik mee wilde naar zijn school, nou dat wilde ik wel. Ergens lunch gehaald en daar opgegeten. Een andere leraar social science was er nog niet dus hij moest paraat staan. Zijn klas de laatste jaars zijn
al klaar en hij valt alleen af en toe in voor andere docenten. De andere docent kwam alleen ook binnen toen wij er waren. We hebben er even gezeten, maar zijn daarna weer gegaan. Hierna hebben we wat rondgereden en heeft hij Junior zijn school laten zien. Hij wilde voor een vriend een ebike ophalen. Deze mocht ik toen naar huis rijden haha. Iedereen is er nieiwschierig naar, dus je bent echt een bezienswaardigheid op de weg haha. Daarna gingen we naar Soine, een buitenwijk met mooie natuur waar hij wat land heeft. Hij is er een huis aan het bouwen om te verhuren en hij verbouwd gewassen (volgens mij waren het bonen, maïs en mellits). Daarna gingen we nog naar een plek waar ze brood maken en bofrot (Ghanese donuts) en kwam ik Titus tegen. Op de terugweg hebben we alleen een aanrijding gehad met een motor. De motor keek over zijn rug en ging van zijn weghelft, zo onze weghelft op. Mijn hostvader kon hem niet meer ontwijken met de auto. Dat was erg schrikken. Gelukkig was iedereen okee, alleen de motorrijder had een flink bebloede arm, maar gelukkig geen breuken. De auto was erg beschadigd (lamp kapot, spiegel eraf, deuken en beschadigde lak) maar met de motor was niks. Mijn vader was erg kwaad. Later hoorde ik dat alle omstanders hem de schuld gaven, terwijl hij er niks aan kon doen. Hij nam de motor mee om het thuis uit te praten. Een vriend van hem was een oudere broer van degene die we aangereden hadden. Hij vertelde dat de motorrijder wiet had gerookt, verschrikkelijk dat je dan nog de weg op gaat... En omdat de broer een vriend van hem was moet hij zelf voor de reparatiekosten van de auto opdraaien. Ik merkte dat ik erg van slag was van het hele gebeuren en over de onrechtvaardigheid. Gelukkig had ik daarna snel afleiding. Zakina was jarig en ze nam mij mee naar haar office. Bij hun is het de gewoonte om de jarige met water en meel bestrooien. Ze had alleen op tijd kunnen ontsnappen haha. Even met de baas gepraat die me uitnodigde om ergens naar toe te gaan (maar aangezien ik echt geen tijd heb gaat dat hem niet worden). Daarna heb ik nog een fles champagne voor Zakina gehaald om het toch een beetje te vieren.
Woensdag hebben we ook weer gelachen op werk. Prince achtervolgt me de hele tijd met de vraag of we niet kunnen trouwen. Het is nu de hele tijd de grap ook dat hij dan maar met een cliënt (die ook een vriendin geworden is) gaat trouwen of toch maar met ons allebei. Af en toe ontloop ik hem een beetje als ik er geen zin in heb in zo'n soort gesprek haha. Hij moet daarna vaak ook heel grappig lachen haha.
Donderdag ging ik weer naar de special needs school. Ik merk dat ik het hier meer naar mijn zin heb en meer gewend raak. Ik heb 's Middags weer even over de markt gestruind en foto's gemaakt. Sommige mensen reageren heel leuk en sommige mensen vind ik lastig. Wilde een foto van iemand maken, maar ze vroeg er geld voor. Dat blijf ik lastig vinden. Bij een huisbezoek bij het schoolmeisje werd ik uitgenodigd om zondag samen te koken.
Vrijdag was de laatste dag van de fysiotherapiestudenten. Helaas kreeg ik weer last van mijn buik. Ik ben maar even naar huis gegaan om later terug te keren. Ik heb niet vaak zo snel gefietst haha. Iddy vertelde dat ze een afscheidsfeestje hadden voor ons, ik wilde hier graag bij zijn. Ze hadden drankjes, koekjes en taart gehaald. We begonnen met een gebed en daarna taart en muziek. Ze hebben de neiging dat ze mij alleen willen laten dansen voor iedereen. We hebben ook weer een photoshoot gehad. Er was wat onenigheid tussen de fysio studenten, met een paar hebben we buiten de fotoshoot vervolgd. 's Middags ging ik naar het next generation home. Alfred was hier en hij was bezig met manden vlechten. Ik vind het veel ste leuk om dat soort dingen te leren. Het duurde even voordat ik het door had, maar toen ik het doorhad, was ik niet te stoppen haha. Het was alleen een beetje jammer dat er veeel ste veel muggen waren op de plek. Thuis zag ik dat ik helemaal onder zat. Heb toen binnen nog een hele tijd met Manuel gekletst die ik een tijd niet gesproken had.
Zaterdag zou ik naar Bongo gaan met Titus. De dag ervoor kwam ik hem tegen en had hij 8/9 uur gezegd, maar sochtends was hij niet te bereiken. Daar kan ik niet zo goed tegen merk ik. Vooral omdat hij die tijd gezegd had. Heb sochtends een beetje rond gehangen en ben daarna een smoothie gaan drinken, waar ik eindelijk van hem hoorde dat hij kwam. Ik ging weer achterop op de motor. Nog bij zijn huis in Bolga langs en daarna op naar Vea dam. We zijn toen langs het meer gereden, wat super mooi was. Er waren allemaal mensen aan het farmen. Ik genoot echt van de mooie rit. Tussen de velden door reden we naar zijn huis. Hij heeft een hele grote familie (volgens mij heeft zijn vader 2 vrouwen) en gingen we naar het farm huis, een huis in lokale stijl. Ik heb even voor de foto meegeholpen met zaaien haha en zijn familie ontmoet. Familie die momenteel niet werkt wonen hier tijdens het regenseizoen om te farmen. (in het noorden is er maar een regenseizoen, dus 1 oogst per jaar). Hierna gingen we naar het andere huis. Een broer ging ook mee op stap vandaag. Ik heb een kindje heel hard aan het huilen gemaakt hier, alleen maar doordat ik een solmia ben haha, hij was doodsbang van mij haha. We gingen hierna eerst ergens lunchen (een van mijn favo eten, spaghetti met rijst en tomato stew) en toen kwamen ze erachter dat de voetbal wedstrijd bezig was. We hebben ergens waar ze een tv buiten hadden staan gekeken. Hierna zijn we naar de chief's Palace gegaan. Hier heb ik de chief ontmoet. Hij bleek vroeger ook vrijwilligers ondergebracht te hebben voor meet Africa. En hij was de oom van Victoria waar ik in Accra verbleven heb. Hierna zijn we doorgegaan naar Bongo rocks, waar we deze beklommen hebben (een andere broer sloot ook nog aan). Was super mooi daar. En een gaaf uitzicht. Het was nog een heel geklauter naar boven. Hierna gingen we nog even gedag zeggen bij een andere solmia die in Bongo woonde. Nog langs het farmhuis, in Bolga nog langs een zus van Titus gegaan en ten slotte bij zijn familiehuis in Bolga geëindigd waar ik bleef eten. Het eten was niet zo lekker alleen helaas. Ik was een beetje vergeten te bellen en ik hoorde dat ze ongerust waren waar ik bleef. Ze hadden mij ook een nieuw recept willen leren koken dus dat was wel even vervelend.
Zondagochtend ging ik met mijn gastmoeder mee naar de kerk. We gingen naar de vroege dienst, die om 615 begint. 520 opstaan blijft vroeg haha. Ik had een Afrikaanse jurk aan en had mijn haar ingewikkeld. Ik genoot er echt heel erg van om het zingen en dansen mee te maken en de prayers te horen. Het fijne van deze dienst is dat je gewoon om 9 uur al klaar bent. We gingen hierna bij Wahabc op bezoek.
Hierna nog even langs bij een vriendin van Rahee die een baby heeft gekregen. Voor de lunch was ik uitgenodigd bij een gezin van de huisbezoeken. De moeder is erg lief en gastvrij. Ik heb meegeholpen met de banku en okro soep te maken. Hierna nog bij Gabriel, een jongen die ik bezoek langs. Hij had een opgezwollen been en de vader vroeg of ik erna wilde kijken. Vind het bijzonder om te horen hoeveel vertrouwen hij in mij heeft. Hierna lekker rustig aangedaan thuis, Zakina was ook langs en Victor was ook nog even langs gekomen.

1. Mariët:
    21 juli 2018
    Fijn dat je ook nog tijd hebt om je belevenissen op te schrijven. Wat leer jij toch veel over de cultuur daar. Je bent al bijna een van hen.
  2. Hareld van der Perk:
    22 juli 2018
    Het blijft toch een erg leuke gemeenschap. Wat leuk dat je het farmers life heb meegemaakt. En rotsen beklimmen spreekt mij helemaal aan. Nog veel plezier