Twaalfde week

28 juli 2018 - Bolgatanga, Ghana

Het was maandag gek zonder de fysio studenten op werk. 's Middags ging ik weer bij Gabriel langs om te kijken het het met hem gaat.
Dinsdag was het extreem rustig op werk, omdat het regende. Het regent de laatste tijd dagelijks, gelukkig niet de hele dag maar gewoon een bui. Gelukkig kwamen er later in de ochtend toch nog wat kinderen. 's Middags waren Emmanuel en David naar werk gekomen en bleef ik zoals gewoonlijk weer een beetje hangen. Met Emmanuel ging ik later ook mee op huisbezoek bij een jongen die hij bezoekt en ernstig meervoudig beperkt is. Bij hem hebben we het snoezelen uitgeprobeerd, het was goed leuk om te zien hoe hij daarop reageerde! Helaas was ik deze dagen ook erg moe.
Woensdag was weer een dag op de fysiotherapie afdeling. Een cliënt maakt altijd dezelfde grap als hij fiets in de gym zit en zegt, kom je achterop dan gaan we samen naar de markt. 's Middags belde de vader van Gabriel op dat hij lokale Guinea fowl eieren en een watermeloen voor me had meegenomen. De watermeloen achterop mijn fiets gebonden haha.
Donderdag was mijn laatste dag op de special needs school. Ik moest hier in het begin heel erg wennen, maar ik merkte dat ik het nu wel erg jammer vond dat het de laatste dag was. Ik begin meer een band te krijgen met de kinderen en heb gezellig met ze gekletst. Met een van de leraren blijft het een beetje apart omdat hij blijft zeggen dat hij met mij wil trouwen haha, maar ik kan er wel om lachen. Voor de hoofddirectrice heb ik ook veel respect, hoe ze het allemaal aan pakt en haar visie. Haar visie is dat ze hier de kinderen traint (opvoed) en ze dit op een bepaalde manier aanleert. Thuis hebben de kinderen vaak niet deze structuur.
Een neef van mijn gastmoeder kwam ook langs. Het is hier dus ook normaal als iemand van familie langskomt, je vervoer terug betaalt. Mensen doen hier heel veel voor familie. Ook heb ik mijn gastmoeder meegevraagd om samen met mij te gaan reizen! Dat wilde ze wel.
Vrijdag was de laatste dag op de fysiotherapie afdeling. Was heel gek het idee dat het de laatste dag was. Voor sommige cliënten en de collega's ga ik erg missen. Bleef een beetje hangen na werk, maar was erg moe vandaag dus ben maar op tijd naar huis gegaan. Heb daarna heel gezellig gekletst met mijn gastmoeder.
Zaterdag heb ik uitgeslapen. Het farmen ging niet door, want het had gister geregend. Ik ben vervolgens naar de markt gegaan. Kon het niet laten, heb weer wat stofjes gekocht en wat laten maken. Thuis belde iemand ven het next generation home op dat hij op een bruiloft aan het helpen was en dat ik moest komen. Ik twijfelde heel erg, maar ben toch gegaan. Ik zou met George afspreken, heb hem opgebeld en we zijn er samen naar toe gegaan. Een solmia ging trouwen met een Ghanees. Het was alleen al bijna afgelopen, want het dreigde om te regenen en ze waren alles snel aan het afronden. Met George nog wat gedronken en ben vervolgens door gegaan naar huis, want mijn gastmoeder belde of ik ergens naar toe wilde komen. Azuma bracht me weg, ik had het alleen verkeerd verstaan en we stonden bij de kerk in plaats van de kleermaakster haha. Daar aangekomen hadden ze 3 jurkjes voor me laten maken! Super lief. Was er echt een beetje door overvallen. 's Avonds heb ik met Nampana en Sampana spiderman gekeken, was leuk om samen met de kids te zien haha. Ze zijn ook fan van een spiderman spelletje op mijn telefoon, ze hebben alleen wel eens per ongeluk wat gekocht, dus dat doen we maar niet meer.
Zondag ging ik weer mee naar de vroege kerkdienst. Dit blijf ik erg leuk vinden om mee te maken. Terug gezellig gekletst, ontbeten met Indo mie noodles en gechilld en geslapen. 's Middags had ik met Imma afgesproken. We hebben eerst bij rock gardens wat gedronken, een restaurant met een heel mooi uitzicht en daarna zijn we in de buurt rond gaan lopen en hebben een rots beklommen waar we mooi uitzicht hadden. Hier zijn we gebleven om de zonsondergang te zien. Het was wat bewolkt maar was toch de moeite waard.
Ik merk ook dat ik me hier helemaal thuis voel, vooral ook bij het gastgezin. Super fijn gevoel. Het is vaak ook echt lachen met de kinderen of gezellig met ze kletsen.

Een paar weken terug had ik ook Junior een keer gewassen. Ze zepen hier echt zeer grondig in haha. Het was heel schattig, Mommie gaf me aanwijzingen van ja, dat moet je zo en zo en zo doen en meer zeep erop etc.
Toen ik laatst een keer van het next generation home wilde vertrekken ging er ook een motor king (motor met een oplaadgedeelte erachter waar ze dingen mee kunnen vervoeren) weg en hoe vroeg of hij mij een lift kon geven. Waarom niet haha. Ik zat op een klein stoeltje naast hem, mijn fiets werd in de laadbak geladen en daar gingen we. Hilarisch haha. We kwamen nog Ayuma tegen die heel verbaasd keek en Lizzy die vervolgens helemaal dubbel lag. Ik kon alleen maar een beetje lopen grijnzen haha.

1. Mariët:
    28 juli 2018
    Wat fijn dat je samen met je gastmoeder gaat reizen. Je kunt je geen betere gids wensen. Goed gedaan!
  2. Hareld van der Perk:
    28 juli 2018
    Helemaal eens met Mariët. Heerlijk dat je gaat reizen met je gastmoeder. Is leuk, maar voor ons ook een veilig idee.