Zesde week

16 juni 2018 - Bolgatanga, Ghana

Maandag begonnen er 5 Ghanese fysiotherapie studenten (4 mannen en een vrouw) op de afdeling, die hebben 6 weken stage hier. Ik ben zelf ook nog een beetje zoekende wat ik zelf kan doen en waar ik meekijk, maar ze zijn heel aardig en het is heel gezellig met ze! De studenten zijn erg aardig en nieuwschierig en het Ieuk om met ze te praten en om te gaan. Ik werd gelijk ook al uitgenodigd om een keer te blijven eten.
Sommige zijn voor hun eerste stage en anderen hebben al meer stages gehad. Het is leuk om met ze samen te werken en heb ook veel met ze gepraat eigenlijk. Iets wat ik bizar vind is dat ik hoorde dat ze na highschool verplicht een tussenjaar moeten nemen omdat ze op de uitslag moeten wachten. Een van de fysiotherapeuten heeft zelfs 2 jaar gewacht omdat hij het jaar daarna zijn aanmelding voor de school moest doen en dat duurt blijkbaar heel lang. Maandagmiddag ging ik met mijn gastmoeder en Anita naar de kleermaakster, want mijn kleding was klaar! Alle kleding gepast en ze had nog wat dingen aangepast, maar super mooie dingen! Tussendoor dronk ik alleen te snel mijn water op (een plastic zakje met water) en door het passen en de warmte moest ik overgeven, dat was vrij ongemakkelijk en ik denk niet dat ze dat eerder meegemaakt heeft dat iemand ziek werd van het passen haha. Daarna ben ik bij de supermarkt langs gegaan want ik wil van de week wentelteefjes maken. 's Avonds at iedereen indomie noodles, dat vind ik niet erg om te eten, de kids zijn er ook dol op. Er zijn nu ook veel zusjes die bij ons verblijven. Habiba is overgekomen en gaat proberen om in de politiek te komen. Ze is nu bezig met campagne voeren en is veel weg. Lizzy werkt nu in de winkel, Azuma is ook tijdelijk weer even thuis, zij heeft later examens en Anita heeft ook 1,5e week vakantie. Met Anita heb ik laatst heel leuk gesproken over haar opleiding verloskunde. En dan heb je nog een ander zusje van wie ik de naam niet weet en die vooral Patience helpt. Wel gezellig om zoveel zusjes plus alle kids over de vloer te hebben.
Dinsdagochtend heb ik wentelteefjes gebakken voor de kids. Ben om 530 opgestaan, was een beetje haasten, maar de kids vonden het lekker dus dat was super leuk om te horen. Ze vroegen, maak je het morgen weer dus dat is een goed teken haha. Dinsdagmiddag had ik weer huisbezoeken. Ik ging eerst weer bij het jongetje langs om te oefenen. Hier zou ook een vrouw langskomen met haar kindje met een beperking. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat het beter is dat ze naar de fysiotherapie afdeling toekomt. Nog een beetje geoefend en daarna nodigde ze me uit om bij haar thuis te kijken. Het was 20 minuten fietsen door het platteland, over een zandweggetje. Had veel respect voor haar, met een kind achterop, een kind in de draagzak op haar rug en een grote tas met boodschappen. Je kom ook wel zien dat ze het echt niet breed hebben. Ze spreekt een beetje Engels, maar de familie is heel lief. De man maakt ijzeren instrumentjes voor in de kerk en ze hebben volgens mij ook wat eigen land om wat gewassen te verbouwen. We hebben gezeten en even gekletst. Joshua, haar zoontje, was eerder al super leuk met een bal aan het spelen. Ik heb die aan hem gegeven. Super bijzonder hoe dankbaar mensen zijn. Ze heeft me teruggebracht en toen bij het afscheid gaf ze me iets van geld in de handen. Het was donker en ze gaf me iets in de handen, het was geld en ze zei koop maar wat te drinken. Wilde het eerst niet aannemen, maar nam het op geven moment toch maar aan. Toen ik verder was en in het licht zag ik hoeveel het was, het was 10 cedi (2 euro), in vergelijking voor 2 cedi kan je al eten op straat kopen. Voor hier is dat echt heel veel. Voelde me daarna wel echt bezwaard dat her zoveel was en dat ik het toch had aangenomen.
Woensdag regende het weer en ging ik later naar werk. Het zijn gelukkig alleen buien in de ochtend. Er komt dan wel heel veel wind opzetten voordat het begint te regenen. 's Middags had ik weer een huisbezoek. Vind het lastig dat hij heel erg ruikt de jongen waar ik naar toe ga. We waren buiten gaan zitten, want timmermannen waren bezig. Kwam er toen een hele groep kinderen omheen staan, super schattig!' s Middags met Maartje een wandeling gemaakt, en een smoothie gedronken. Heb een nieuwe smoothiebar ontdekt nu! Heel gezellig om te kletsen en het over dingen te hebben.
Mijn hostvader had laatst ook een rondleiding gegeven in zijn carpentry shop. Die is gesponsord door iemand uit Nederland. Ben geeft het vak entrepreneurship. Er is een ruimte waar de jongeren spullen kunnen maken en er is een klaslokaal. Hij gaat ook rond bij de verschillende praktijkplaatsen om te checken hoe het gaat. Veel jongeren haken af, omdat ze als ze bij iemand in de leer zijn geen geld verdienen.
Donderdag ging ik samen met Junior op huisbezoeken. Hij leent dan een motor van een vriend. We gingen bij een schoolmeisje langs die ook op de afdeling was geweest en bij ik op huisbezoek zou gaan. Hele lieve mensen ook. Het is alleen wel weer even wennen om samen op huisbezoek te gaan. We gingen ook bij een oudere vrouw langs waar hij een paar keer per week ook langs gaat. Ik kreeg daar ook de naam Eva, maar dan in het Frafra. Ben alleen het woord in Frafra vergeten haha. 's Avonds heb ik nog met George afgesproken, we hebben ergens wat gedronken bij een drinking spot in de buurt. Habiba is ook voor een tijd over, ze slaapt ook op mijn kamer. In het begin vond ik het niet helemaal fijn met die tante, maar ik merk nu dat ik er geen probleem meer mee heb!
Vrijdag zat ik 's ochtends een beetje in de inpakstress, maar het was super lief, ik mocht een tas van mijn gastmoeder lenen. Nog even kort bij het next generation home langs gegaan en daarna naar de school. Voelde me wel een beetje schuldig dat ik daar weer smiddags niet ging spelen met de kinderen, want we zouden om 1500 vertrekken naar Mole national Park. Waap, een Ghanees die met een Zwitserse is getrouwd en hier nu Zwitserse studenten begeleid vroegen of ik en Sophie ook mee wilde een weekend weg naar Mole national Park.
Het was zo lief, voordat ik wegging ging ik bij de winkel van Rahee langs waar Lizzy deze dagen werkt (vaak ongeveer van 700-2100 savonds). Ik vertelde dat ik wegging en Lizzy zei, we gaan je missen. Ik hun ook! Blijf het ook zo leuk vinden dat Lizzy me altijd auntie noemt haha.
Waap had een auto gehuurd. We verzamelden bij mij thuis. Toen mijn gastmoeder hoorde dat we een gehuurde auto hadden zei ze, dan moeten jullie wel rijk zijn. Vind dat soort momenten nog lastig. Het was wel heel grappig, toen Junior (het kindje van 2) al die grote solmia's (blanken) zag was hij helemaal verbaasd en werd hij enthousiast haha. In Tamale pikten we Sophie en Haruna (een neef van Waap die ook mee wilde naar Mole) op. 's Avonds aten we pizza bij Mole motel. Je moet het eten hier van te voren bestellen. De pizza was alleen echt niet lekker haha.
Zaterdagochtend stonden we vroeg op voor de safari. Sophie, ik en Haruna deden de loopsafari en de rest met de jeep. De jungle is redelijk dicht begroeid. Er liep een ranger mee met en geweer. Was bijzonder om zo rond te lopen en best dichtbij de dieren te kunnen komen. Ik voelde me ook meer een met de natuur zo haha. We hebben herten, antelopes, wilde zwijnen apen en een groot soort hert gezien. Helaas alleen geen olifanten. 's Middags heb ik met Haruna gezwommen en vanaf het uitzichtspunt van het mooie uitzicht genoten en daarna gingen we nog een keer op safari, maar dan met de jeep om olifanten te kunnen zien. De ranger had gehoord dat ze ergens zaten en daar hebben we ze gezien. Even uit de auto en daar in de buurt gelopen. Bijzonder om zo dichtbij ze te zijn en eindelijk de Afrikaanse olifanten te zien! Het waren jongere olifanten. Het was wel heel typisch, we moesten eigenlijk stil zijn, maar de chauffeur had zijn telefoon gewoon op geluid en was luid aan het bellen haha. Ook toen we in de jeep zaten, toen had een Ghanees zelfs muziek aan op zijn telefoon. Heel typisch haha. Het eitje in de jeep was ook heerlijk! Daarna nog een duik in het zwembad genomen. Savonds lekker gegeten en daarna heb ik nog een tijdje buiten gezeten met 2 Zwitsers die bezig waren met nachtfoto's. Was gaaf om het in het pikdonker buiten te zitten en de sterren allemaal te zien!
Zondag gingen Sophie en ik met Haruna naar Labaranga en Damango. In Labaranga is de oudste moskee van Ghana. We kregen er een rondleiding, liepen door het dorpje en bezochten ook nog een school. Hier werd gevraagd om een donatie, dat blijft vervelend als mensen om geld vragen, maar we hebben wel wat gegeven. Ik heb me ook nog even uitgeleefd met foto's maken van een kindje haha. In Damango was het de bedoeling dat we geld zouden pinnen, want ons geld was zo goed als op en we hadden nog een paar dagen. Alleen deden de banken het natuurlijk niet. We konden van Haruna wat geld lenen, Sophie moest namelijk ook via mobile money geld overmaken voor haar vliegticket. Heel lief hoe je dat zo van iedereen kan lenen, hij had namelijk weer een vriend opgebeld van wie hij het geleend had. We hadden alleen nog steeds te weinig geld geleend. Maar het lastige was, dat we al een best groot bedrag geleend hadden en niet om nog meer durfde te vragen. Vond het wel heel irritant om zo afhankelijk met dat geld te zijn. Sophie en ik hadden daar met brood en een mango geluncht en we hadden nog fruit mee naar het motel genomen. Bij het uitzichtspunt vanaf Mole Motel kijk je uit op een meer. Daar waren olifanten aan het zwemmen. Wauw, gaaf om te zien. Sophie was even naar de kamer. Toen ze de deur open deed stond er een aap achter haar en die duwde de deur op om naar binnen te gaan. Die heeft onze mango's, het brood en de crackers opgegeten. Zij stond met verbazing te kijken. De watermeloen heeft hij gelukkig nog voor ons over gelaten. Dat had ik niet verwacht haha. Savonds aten we bijna allemaal Guinea fowl, super lekker vlees.
Maandagochtend op tijd ontbeten en daarna gingen we ervan door. We namen een taxi en daarna een trotro. In Tamale hebben we geluncht en daarna gingen we naar de airport. Sophie had namelijk een vlucht geboekt van Tamale naar Accra, want dinsdag vliegt ze naar huis. Ze kreeg alleen te horen dat deze gecancelt was. Op de airport bleek dat al 3 dagen geen vluchten gingen en moest ze uiteindelijk met de bus. Het was super fijn dat Waap haar hielp met alles regelen. Het was super fijn om weer thuis te komen in Bolga. Even gedag tegen wat bekenden onderweg gezegd en daarna was ik lekker weer thuis! Het was fijn om iedereen weer te zien, maar ik merkte dat ik ook erg moe was van de hele reis.

1. Peronne:
    16 juni 2018
    Zou leuk zijn om je nieuwe kleding te zien
  2. Eline Honhoff:
    21 juni 2018