Tweede weekend in Ghana

17 mei 2018 - Bolgatanga, Ghana

Vrijdag had mijn gastmoeder gezegd dat ik Alfred (een vriend van Ben, mijn gastvader) moest bellen. Hij had namelijk gezegd dat hij me een dagje zou rondleiden en dat ik moest bellen.
Zaterdag heb ik kledingstukken met de hand, wil handiger worden in het wassen hier haha. En om 10 uur zou Alfred me ophalen. Dat werd uiteindelijk half 12 en hij stond opeens met zijn neefje ook voor de deur, die had een eigen auto. We gingen eerst naar Navrongo, daar zag ik Alfred zijn lab (hij maakt scans en echo's). Hierna naar Paga, hier hebben ze een meer waar allemaal krokodillen in liggen waar mee je op de foto kan gaan. Ze gaan hier niet normaal van een afstand mee op de foto, maar je houdt een hele fotoshoot. Je houdt de staart vast, je zit er naast etc. Echt diervriendelijk is het niet. Ik vond het ook wel erg eng. Maar je moest er met een ruime boog omheen lopen en hij was van te voren gevoerd. Ze vertelden zelfs dat kinderen in het meer zwemmen!
Hierna gingen we naar de grens van Burkina Faso, ze wilden over de grens om daar vlees te eten. Ik had alleen mijn paspoort niet mee dus ik mocht de grens niet over. Alfred ging even op de scooter van iemand van de beveiliging de grens over (ze kennen allemaal zoveel mensen overal) om vlees te halen. Iedere keer halen de mensen met wie ik op stap ben vlees, maar ik vind het vlees hier vaak helemaal niet zo lekker, maar ik wil niet ondankbaar zijn dus ik eet het maar. Geef mij liever een stukje vis. Heb alleen wel het orgaanvlees over geslagen, dat ging me iets te ver haha. Smiddags nog een slave camp bezocht. Op de rotsen was zo'n camp gebouwd, echt verschrikkelijk die geschiedenis. We kregen er een rondleiding. De slaven leefden op de rotsen en hadden daar ook kuiltjes in geschuurd waaruit ze aten. Er was een spleet tussen de rotsen waar allemaal water werd opgevangen en er was een rots waarop ze trommelden. Hierna nog rondgereden. Alfred ging terug op de scooter en ik heb samen met zijn neefje nog wat gedronken. Iets wat me opviel was dat mijn moeder savonds zei over dat slave camp, wat verschrikkelijk wat jouw mensen mijn mensen hebben aangedaan. Heel terrecht hoe ze dat zei.
Zondag zou ik mee gaan naar de kerkdienst, de vroege die ik het Engels was en al om 615 begon. Dat opstaan was wel heel erg vroeg en ik voelde me niet zo lekker dus dat was ook jammer. Was wel weer bijzonder om mee te maken en er wat meer van te verstaan. Daarna een power nap gedaan en rustig aan gedaan. En ik ben net mijn gastmoeder mee naar de markt geweest. Fijn om samen een keer geweest te zijn. De markt is nog wel even wennen. Als je iets koopt zeg je ook voor welk bedrag en daarvan hangt de hoeveelheid af.
's Avonds ben ik nog even met Victor weggeweest. Ergens bij een plek met allemaal stenen gezeten en hij moest natuurlijk weer even langs zijn werk. Wordt daar wel een beetje moe van haha.
Iets waar ik ook er om moest lachen was een van de kinderen wilde met zijn vader mee ergens naar toe. Hij rende super enthousiast en hard de verkeerde kant op. Hij werd gelukkig teruggeroepen en rende toen enthousiast de goeie kant op haha.

1. Mariët:
    17 mei 2018
    Een voordeel van rustig aan doen is wel dat je veel tijd hebt om je belevenissen met ons te delen. En daar kijk ik steeds naar uit!
  2. Nel den Hertog:
    22 juni 2018
    Hoi Anne ik lees nu ook je belevenissen. Heel leuk en ook best spannend omdat het heen anders is als hier in Nederlande.
    Veel plezier en succes.....groetjes