Eerste dagen Bolgatanga

6 mei 2018 - Bolgatanga, Ghana

Na midden in de nacht aangekomen te zijn heb ik nog even geslapen. Ik heb een eigen ruime kamer. En een was gedeelte, zelfs met een douche. Er komt een klein straaltje uit maar echt heel fijn! De toilet is buiten. Het is een gat in de grond met een hokje eromheen. Maar ze hebben er heel creatief een houten verhoogde wc bril opgebouwd. Het duurde even voordat ik er achter kwam maar plassen doen ze in het doucheputje, dat is wel even wennen. Sochtends ontbeten met wit brood en een eitje. Ze ontbijten hier met de leftovers van de vorige dag of met wit brood. Daarna zou Ayuma van Nurses on Tour me ophalen om rond te leiden. Hij was met de motor, dus ik mocht achterop op de motor. Super leuk! De meeste mensen hebben een eigen motor of scooter om mee rond te rijden. Ayuma en Sadiq van Nurses on Tour ontmoet en besproken hoe mijn werk er verder uit gaat zien. Fijn om het zo te bespreken en ik kreeg nog wat tips mee! Daarna heeft Ayuma me op de motor rondgeleid door de stad. We hebben de werkplekken bezocht de department for child development en de fysiotherapie afdeling. In het ziekenhuis moesten we nog wat papierwerk regelen, mijn eerste kennismaking met het Ghanese wachten haha. Voor de rest heeft hij me rondgeleid, alle belangrijke plekken laten zien, zoals de markt, bank, smoothie shop, restaurant en we hebben een paar keer de route geoefend naar mijn werkplekken. Vooral de route naar het ziekenhuis wordt een uitdaging haha. Smiddags geluncht bij de smoothie bar, met een heerlijke smoothie en een broodje. Ik vroeg aan Ayuma of hij gelovig was, in het begin was het heel interessant om te horen maar op geven moment ging hij over om mij te overtuigrn, toen had ik een beetje spijt van mijn vraag haha. 's middags gerelaxt bij het gastgezin. Ze wonen op een compound en daar wonen 4 gezinnen (als ik het goed heb, kan er ook een meer of minder zijn, heb nog niet zo' n goed overzicht wie er precies allemaal bij de familie horen) aan. Er wordt veel buiten geleefd en ze lopen in en uit bij elkaar. 's avonds meegeholpen met koken, jollov rijst, rijst met oa tomaat groente en kruiden er doorheen. Daarna nog even een power nap gedaan. Ze eten hier het eten ook met de handen, net zoals in India.' s avonds buiten gezeten en een beetje met de kinderen gespeeld en op tijd gaan slapen!

1. Hareld van der Perk:
    6 mei 2018
    Leuke verhalen Anne. Schrijf zo door!