Eerste werkdag op de fysiotherapie afdeling

10 mei 2018 - Bolgatanga, Ghana

Het verbaasd me echt hoe makkelijk het vroege opstaan went. Normaal vind ik 6 uur veel ste vroeg, maar nu ben ik al voor 6en wakker. Vandaag de eerste dag op de fysiotherapie afdeling. Gelukkig kon ik de weg vinden. In het begin ben ik alleen een beetje in de war met de weg vinden. Sadiq, een van de fysiotherapeuten liet me zien hoe de registratie gaat. Ze hebben allemaal papieren dossiers. Er is een wachtruimte, behandelruimte met apparaten zoals een warmte apparaat, elektro therapie en een oefenruimte met allemaal apparaten. De apparaten zijn allemaal vrij oud maar het verbaasd me nog hoeveel apparaten ze hebben. Er zijn 5 fysiotherapeuten die er werken (kwam er naar een paar dagen achter dat ik er eentje nog helemaal niet kende, oeps haha). 1 doet de receptie, 1 doet de behandelkamer en de rest doet de oefenzaal. Patiënten komen gewoon binnen. Als ze de oefenzaal binnenkomen wordt eerst de bloeddruk opgemeten, als deze niet te hoog of te laag is mogen ze oefeningen doen. Ik mocht gelijk aan de slag. Ik moet een band binden om de arm en deze oppompen. En dan leeg laten lopen. Als ik het kloppen kan horen dan is dat de bovendruk en als het kloppen stopt is het de onderdruk. Het duurde even voordat ik het helemaal door had, maar toen ik het door had had ik er plezier in! De patiënten blijken allemaal een trainingsschema te hebben die ze zelfstandig uitvoeren. Patiënten die hulp nodig hebben worden ondersteund en bij een nieuwe patiënt of verandering in het functioneren worden ze geholpen. Ik heb ook wat geholpen met oefeningen uitvoeren. Ik was nog wel wat zoekende, omdat ik de patiënten niet ken en het systeem ook nog niet helemaal door had. De baas van de afdeling, Iddy is erg vriendelijk, maar ik moest wel wennen aan zijn manier van communiceren. Het komt een beetje commanderend over hij was af en toe wat bot, en hij springt van de hak op de tak. Hij is wel erg vriendelijk en heel enthousiast en nieuwschierig naar hoe dingen in Nederland gaan. De andere therapeuten zijn ook erg vriendelijk. Vanaf een uurtje of 11/12 waren de cliënten klaar en was er niks meer te doen. Een van de fysios ging toen een film kijken op de computer in de oefenzaal haha. De fysiotherapeuten zijn af en toe ook opeens verdwenen haha. Mijn werkdag is tot 1400. Ik heb nog een verse avocado van Iddy gekregen, super lekker. 's Middags naar de markt gefietst en over de markt gelopen. De markt is super groot. Ik durfde niet te ver te lopen, omdat ik bang was dat ik mijn fiets niet meer terug zou vinden haha. Toen ik iets wilde kopen wist ik alleen niet of ik nou wel of niet moest onderhandelem. Heel voorzichtig geprobeerd, maar toch maar de prijs betaald. Dat bleek het goeie te zijn. Alleen op kleding moet je onderhandelen. Onderweg nog een smoothie gedronken. En voor de rest rond gefietst. Ik was even verdwaald maar heb gelukkig met mijn minimale richtingsgevoel toch weer de weg terug gevonden haha ik wordt ook heel vaak nageroepen met solmeni (blanke), vooral door kleine kinderen, dit blijft nog wennen en gek. Vandaag was het ook bloedheet. Toen ik op mijn telefoon keek hoe warm het was stond er 40 graden! Dat verklaart waarom ik als een gek aan het zweten was haha. En morgen zou het zelfs 42 graden worden. Dat is nog erg wennen die warme temperatuur.
's Avonds relax ik altijd een beetje en probeer ik mijn gastmoeder nog met de afwas of een beetje met koken te helpen. En daarna op tijd mijn bed in.

1. Mariët:
    11 mei 2018
    Doe maar rustig aan met die 40°C!!
  2. Peronne:
    Verschrikkelijk die temperatuur.
  3. Marianne:
    11 mei 2018
    Leuk dat je dat uitlegt hoe de bloeddruk gemeten wordt. Ik snapte nooit hoe dat werkte :). En die smoothies smaken je goed volgens mij 👍
  4. Hareld van der Perk:
    12 mei 2018
    Oef 40 graden, ik krijg het plaatsvervangend warm. Leuk dat je collega's zo vriendelijk zijn en dat je alles gelijk mag. En och wij mensen zonder richtingsgevoel komen ook overal, wij zien alleen soms wat meer.